Top

Zonder stress door de kerst!

Sinterklaas zit alweer lang en breed in Spanje en met nog een paar dagen te gaan is iedereen druk in de weer met de voorbereidingen voor kerst. Voor mij persoonlijk is dit een periode waar ik ontzettend naar uit kijk, maar ik weet dat niet iedereen dat doet. De feestdagen kunnen namelijk behoorlijk wat stress met zich mee brengen. “Hoe zorg ik dat ik me niet drie dagen lang volprop?” en “Hoe houd ik het gezellig aan tafel?”, om maar wat te noemen en dan laat ik de kleding-, cadeau- en kookstress voor het gemak maar even achter wegen.

De afgelopen jaren heb ik verschillende lessen geleerd om meer uit de Kerstdagen te halen. En omdat ik jou ook een Kerst zonder stress gun, geef ik je mijn 5 beste tips voor een relaxte, gezonde en liefdevolle kerst! Want dat wil toch iedereen?

1. Maak een keuze

Jarenlang zaten mijn kerstdagen overvol. Het schema werd wekenlang – zo niet maandenlang – van te voren gemaakt, want het was een behoorlijke puzzel om alle familiebezoeken in elkaar te passen. En behalve eerste en tweede kerstdag werd er om die reden vaak ook kerstavond en een derde kerstdag gevierd. Keer op keer merkte ik dat ik gestrest raakte van deze overvolle dagen. Ik kon moeilijk genieten van de bezoeken omdat ik bezig was met op tijd komen voor de volgende. Het besef dat ik zo de kerstdagen niet door wilde brengen heeft geleid tot bewustere keuzes.

De eerste tips is daarom, ga na hoe en met wie jij het liefst de kerstdagen zou willen doorbrengen. Dit betekent waarschijnlijk dat je tot de conclusie komt dat je liever niet bij ome Piet en tante Annie langs gaat, maar je jouw tijd met iemand (of ergens) doorbengt. Bespreek dit met je familie, leg uit hoe belangrijk dit voor je is zonder dat je je uitgebreid gaat verantwoorden. De eerste keer dat je deze hobbel neemt is lastig, maar de enige manier om verandering te brengen is door keuzes te maken en ernaar te handelen. Mijn ervaring is dat meeste mensen deze keuze respecteren en mogelijk zelfs geïnspireerd raken om hun eigen kerstschema ook eens onder de loep te nemen.

Een extra tip met betrekking tot het maken van keuzes is; ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Als je eenmaal hebt besloten met wie je je tijd wilt doorbrengen, houd het dan bij één afspraak per dag. Niets is vervelender dan tijdens de kerstbrunch bij je ouders, voortdurend op te klok te moeten kijken om te zorgen dat je op tijd bij het kerstdiner van je schoonfamilie komt.

2. Wees dankbaar

Dankbaarheid is een grote factor als het gaat om het stuk geluk dat we zelf in de hand hebben. Dankbaarheid is oog hebben voor de mooie dingen  in het leven en hier bewust bij stil staan. Reclames over de kerstdagen gaan vaak precies hierover en doen lijken alsof de hele kerst één groot liefdevol samenzijn met onze naasten is. Mijn ervaring is dat veel mensen zich niet identificeren met deze reclames, maar niet getreurd. Je kunt hier zelf iets aan doen! Neem de regie en maak van kerst een dankbaarheidsmoment.

Als je eenmaal besloten hebt met wie je de kerstdagen wilt doorbrengen neem dan tijdens het samenzijn een moment om naar je naasten uit te spreken waarom je dankbaar bent dat bij of zij in je leven zijn. Je kunt dit doen door iedereen persoonlijk te vertellen waar je hem of haar om waardeert of bewondert. Leg de lat niet te hoog, je hoeft geen speech te houden met Obama allure, het kan over simpele en eenvoudige dingen gaan.  Als dit een brug te ver is, dan kun je jouw persoonlijke noot ook op een kerstkaart schrijven of op een kaartje dat je aan het kerstcadeautje vastmaakt. Dat maakt het uitpakken van het cadeau extra bijzonder.

3. Houd het licht

Veel mensen hebben het idee dat ze in december kilo’s aankomen door alle feestelijke hapjes en drankjes. Voor een deel is dit waar, maar de meeste mensen komen niet aan van die ene feestmaand in het jaar, maar in de overige 11 maanden die daartussen liggen. Maar er zijn een aantal dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je je na de kerstdagen een rond gegeten Michelin mannetje voelt. Als je weet dat er later op de dag een uitgebreid diner op je wacht of je de dag begint met een uitgebreide kerstbrunch. Houd het dan op de ander momenten licht wat betreft voeding. Neem ’s ochtends bijvoorbeeld een goed vullende groene smoothie of neem na die overweldigende brunch, ’s avonds een salade als avondmaaltijd. Ben je zelf in de gelegenheid om iets mee te nemen, ga dan voor iets gezonds. Zeker als je weet dat anderen meer rijke en wellicht wat ongezondere gerechten meenemen.

En zoals je beter niet met een lege maag naar de supermarkt kunt gaan – iedereen weet wat er dan gebeurt – zo kun je ook beter niet met een lege maag richting je brunch of diner! Zorg dat je voldoende hebt gegeten, zodat je jezelf tijdens de maaltijd niet overeet omdat je gierende trek hebt. Vaak proef je hierdoor minder en eet je meer dan je lief is.

4. Geniet

Het klinkt wellicht als een open deur maar geniet van wat je eet. Gezond eten gaat niet samen met de stress die je hebt over of je iets wel of niet moet eten of door het schuldgevoel dat je er achteraf over hebt. Ook hier is het sleutelwoord: aandacht. Neem voordat je aanvalt een momentje om écht te zien wat er op tafel staat of wat er op je bord ligt.
Een tip die helpt om extra te genieten, is door in ieder geval de eerste hap goed te proeven en je even af te sluiten voor je omgeving. Zo schuif je niet ongezien van alles naar binnen, maar ervaar je ook echt wat je eet. Je zult merken dat je hierdoor minder eet en meer geniet.

5. Beweeg

De feestdagen brengen we veelal binnenhuis door. Voor je het weet heb je dagenlang alleen maar gegeten en gezeten en daar gaat niemand zich beter van voelen. Neem initiatief en zorg dat er ook wat activiteit is. Frisse lucht en daglicht doen hierbij wonderen. Trek erop uit en maak een wandeling. Dat klinkt wellicht oubollig, maar tijdens een wandeling kun je dezelfde leuke gesprekken voeren als op de bank, met als extra bonus dat je door een beetje extra beweging gelukshormonen aanmaakt, je nieuwe energie op doet, die zware maaltijd even kan zakken en je wat extra calorietjes verbrand.

Uiteraard kun je ook andere dingen doen dan wandelen, misschien een potje voetballen of schaatsen op een schaatsbaan in de buurt. En mocht het, zoals wel vaker in Nederland, met bakken uit de hemel komen, dan kun je natuurlijk ook binnenshuis iets leuks doen. Speel eens ouderwets verstoppertje in huis, doe een rondje Twister, ga old school sjoelen of pak de Wii, Xbox of Playstation erbij voor een potje tennis, bowlen of dansen. Succes gegarandeerd!

Welke van bovenstaande tip gaat jou helpen aan een kerst zonder stress? Ik wens je in ieder geval veel succes en geniet van de feestdagen!

Liefs,
Anne

Share

Vond je dit artikel leuk?