Top

Van appelmoes tot Mindful Health

Als ik deze blogpost schrijf, heb ik net twee pannen met appelmoes gemaakt van appels die ik kreeg van familie en die al weken op het aanrecht lagen. Ik realiseerde me dat dat eigenlijk is zoals het bij veel dingen gaat die ik graag wil doen. Het blijft liggen, ik schuif het voor me uit en weet niet goed waar te beginnen. Dit patroon heb ik de afgelopen jaren steeds scherper op mijn netvlies gekregen maar toen ik besloot om Mindful Health op te richten overkwam het me wederom!

Het idee voor Mindful Health werd een paar jaar geleden geboren. Ik zat langere tijd ziek thuis met een burn-out en toen ik na een aantal maanden weer enige energie en concentratie had, voelde ik dat dit het moment moest zijn om te starten met een opleiding in de natuurvoeding. Iets wat ik -net als het maken van de appelmoes – onbewust al een tijd voor me had uitgeschoven.

 

 

Het werd al snel duidelijk dat Mindful Health zou draaien om drie pijlers: optimale voeding, een gezonde leefstijl en mentaal welzijn. Je lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar voortdurend. Gezonde voeding alléén maakt je niet altijd een gelukkiger mens. Aandacht voor wat je eet, hoe jij je leven leeft en wat je in lichamelijk en geestelijk opzicht nodig hebt, wél.

 

Stress? Dan gaan we toch gewoon nog een tandje harder. Dat is ongeveer hoe de gemiddelde mens reageert op stress.

 

Gezonde voeding bestaat uit vers, natuurlijk en zo min mogelijk bewerkt eten. Zelf maken, genieten van wat je eet en voelen wat het met je lijf doet is hierbij belangrijk. Extra winst haal je daarnaast uit de keuzes die je maakt op het gebied van bijvoorbeeld beweging, slapen en slechte gewoontes. En tot slot, wat veel mensen vergeten, zorgen voor je emotionele behoeften. Luisteren naar de signalen van je lichaam is essentieel!

Maar terug naar de overheerlijke appelmoes die ik op die bewuste dag maakte. De spontane kookactie vroeg om creativiteit en daarom besloot ik twee verschillende recepten te maken. Beiden té lekker om niet direct op te eten. Vol gezonde stofjes die je blij maken, zoals de kurkuma, die behalve een prachtige kleur, ook nog eens ontstekingsremmend werkt en de kaneel (hallo winter!) die je bloedsuikerspiegel stabiel houdt.

 

Recept gouden appelmoes:
  • 1 kilo appels, geschild en in kleine stukjes gesneden
  • Scheutje water
  • ½  theelepel kurkuma (naar smaak kun je meer toevoegen)
  • ¼ theelepel gemberpoeder
  • ½ theelepel kaneel

 

Recept speculaas appelmoes:
  • 1 kilo appels, geschild en in kleine stukjes gesneden
  • Scheutje water
  • 1 theelepel speculaaskruiden (naar smaak kun je meer toevoegen)
  • Handje rozijnen

 

Doe de appels met de specerijen en een scheutje water in een pan en wacht tot het kookt. Zet het vuur laag met de deksel schuin op de pan en laat het 15 minuten koken en roer regelmatig door. Voor een gladde appelmoes kun je de appels pureren met een staafmixer. Doe de appelmoes in glazen potjes en laat het vervolgens volledig afkoelen. Je kan de appelmoes meteen eten of tot ongeveer een week bewaren in de koelkast.

Lekker door je warme havermoutje ’s ochtends. Eet smakelijk!

Share

Vond je dit artikel leuk?