Top

Stress

Herken je deze symptomen?

Mentaal

  • Piekeren
  • Snel geïrriteerd en gefrustreerd
  • Stemmingswisselingen, huilbuien
  • Sombere gevoelens en gedachten (doorklikken naar depressie)
  • Moeite met concentratie
  • Geheugenproblemen
  • Emotie-eten, overeten of gebrek aan eetlust

Fysiek

  • Vermoeidheid (doorklikken naar vermoeidheid)
  • Hoofdpijn
  • Nek- en rugklachten, stijve schouders
  • Darmklachten, spijsverteringsproblemen (doorklikken naar darmklachten)
  • Slapeloosheid, moeite om in slaap te komen en/of door te slapen
  • Opgejaagd gevoel
  • Hoge ademhaling
  • Hartkloppingen

“Op de lange termijn kan stress leiden tot grote problemen zoals burn-out, depressie en andere gezondheidsproblemen.”

 Mogelijke oorzaken

De oorzaken van stress kunnen sterk uiteenlopend zijn. In de kern ervaar je vaak stress over zaken waar je onvoldoende grip op hebt, zaken waarbij je het overzicht verliest, onmachtig bent om de situatie de baas te zijn, over zaken waar je geen invloed op hebt of die je niet (meer) kunt veranderen.

Stress ontstaan wanneer spanning aanhoudt en de draaglast groter is dan de draagkracht. Wanneer stressvolle situaties elkaar te snel opvolgen, dan heeft het lichaam geen tijd om te herstellen.

Stress pleegt roofbouw op je gezondheid, niet alleen mentaal maar ook fysiek. Door stress ben je ook eerder geneigd ongezonder te leven en minder gezondere keuzes te maken in je voeding. Hierdoor krijgt het lichaam een nog grotere belasting te verwerken.

 Kom van je stress af

Mindful Health biedt een effectieve integrale oplossing voor jouw stress. We kijken hierover zowel naar je lichamelijke als mentale gezondheid. Het herkennen van jouw stressoren en je bewust worden van hoe je hiermee omgaat is de belangrijkste eerst stap. (voeding / leefwijze / mentaal welzijn?)

Je krijgt inzicht in jouw stressprobleem en leer je beter voor jezelf zorgen en op een andere manier met stressbronnen om te gaan. We gebruiken hierbij de integrale driehoek van Voeding, Leefstijl en Mentale balans.

 Wat je gaat leren:

  • De oorzaak van jouw stress
  • Alternatieve manieren om met stress om te gaan en deze te verminderen
  • Hoe je meer rust en ontspanning in je leven kan brengen
  • Hoe een gezond voedingspatroon kan bijdragen aan het verminderen van stress
  • Hoe een gezonde leefstijl kan bijdragen aan het verminderen van stress

Dit levert het je op!

  • Minder stress
  • Meer ontspanning
  • Meer energie
  • Een gezond voedingspatroon en een gezondere leefwijze
  • Een betere gezondheid

Door deze holistische aanpak, waarbij aandacht is voor jou als persoon, leer jij effectief om te gaan met stressvolle situaties en gebeurtenissen en ga je gezonder door het leven. Je ervaart meer rust en ontspanning en gaat gezonder door het leven. Heb meer energie en staat steviger in je schoenen.