Top

Natuurlijke tips bij griep & verkoudheid

Natuurlijke tips bij griep & verkoudheid

Onlangs berichtte onderzoeksinstituut Nivel dat de griepepidemie onverminderd aanhoudt. Een simpele rondvraag in mijn eigen omgeving bevestigde dit, overal hoorde ik verhalen van mensen die een flinke griep onder de leden hadden. En zelf bleef ik afgelopen dagen – met een mild griepje – ook niet helemaal bespaard.

Griepverschijnselen kunnen variëren van een flinke verkoudheid, tot griep met koorts, keelontsteking, diarree en overgeven. Voorheen werd er voor griep of de bijbehorende klachten regelmatig antibiotica voorgeschreven. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor het feit dat het gebruik van antibiotica niet goed is voor onze gezondheid en niet helpt tegen griep. Antibiotica helpt tegen bacteriële infecties en griep is een virusinfectie.

Het lichaam kan in de meeste gevallen de griep zelfstandig te lijf gaan. Dit doet het door bijvoorbeeld de lichaamstemperatuur te verhogen – zoals bij koorts het geval is – om op deze manier van het virus af te komen. Veel mensen grijpen bij griep of verkoudheid direct naar de paracetamol. En hoewel dit een prima manier is om je klachten te verminderen, onderdruk je ook het natuurlijke systeem van je lichaam om te herstellen. Dus bekijk of je niet eerst een van onderstaande tips kan gebruiken om de natuur een handje te helpen!

Vermijd stress

Stress ondermijnt je immuunsysteem en verlaagt je weerstand. Het maakt je vatbaarder voor o.a. griep. Heeft de griep je eenmaal te pakken gekregen, meld je dan ook daadwerkelijk ziek en geef jezelf rust.
Veel mensen gaan – te lang – door met werken of beginnen juist te snel waardoor ze opnieuw ziek raken of langer doen over hun herstel. Je denkt in dat geval dat je nog wel even door kan of dat je al herstelt bent. Maar werk geeft – in bijna alle gevallen – veel extra fysieke en mentale stress, waardoor je echt niet sneller beter wordt. Op tijd aan de bel trekken, je bed in duiken, veel rusten en slapen en weer beginnen met werk als je op volle kracht bent, is de gezondere en misschien wel snellere weg naar een grieploos bestaan.

Zorg voor je darmen

Je darmbacteriën vormen een groot deel van je immuunsysteem en werken hard om de griep de baas te worden.  Het is dus belangrijk om goed voor ze te zorgen! De kans is groot dat je tijdens een flinke griep of verkoudheid minder zin hebt om te eten. Probeer op de momenten dat je toch eet iets voedzaams te nemen. Neem in plaats van de witte boterham, een cup a soep, of een beschuitje met kaas een van de volgende voedingsmiddelen:

  • Bananen en havermout – zacht en neutraal van smaak, bevatten een goede hoeveelheid calorieën, maar ook vitamines, mineralen en vezels die je helpen te herstellen. Goede keuze bij buikgriep
  • Gekookte of gestoomde groenten – bevatten grote hoeveelheden plantenstoffen die goed zijn voor je immuunsysteem
  • Gember en kurkuma – werken antibacterieel en ontstekingsremmend
  • Knoflook – werkt antibacterieel, antiviraal en antischimmel
  • Rood fruit – bevat veel antioxidanten, kies bijvoorbeeld voor blauwe bessen, zwarte bessen, bramen of frambozen
  • Avocado – bevatten gezonde vetten die ontstekingsremmend werken en het immuunsysteem stimuleren, geeft ook de nodige calorieën, weinig koolhydraten en veel vezels, vitamines en mineralen

Je kunt daarnaast ook kiezen voor natuurlijke pre- en probiotica om de goede bacteriën in je darmflora een handje te helpen. Deze gezonde bacteriën zitten onder andere in gefermenteerd voedsel. Je kunt denken aan biologische geitenyoghurt, kefir, zuurkool of een supplementenvorm.

Gezond troostvoer

Misschien heb je tijdens het ziek zijn wel heel veel zin om jezelf te vertroetelen met lekkernijen. Hoe ellendig je je ook voelt, suiker verlaagt je weerstand nog verder en helpt dus écht niet bij een snel herstel. Probeer sterk bewerkte producten – zoals koek, cake, snoep, chocola, gefrituurd en voorverpakt voedsel – te vermijden en ga voor voeding die helpt om sneller beter te worden.

Kies voor verse, onbewerkte en natuurlijke producten, zoals de voorbeelden hierboven. Maak bijvoorbeeld je eigen thee met verse gember, kurkuma en biologische onverhitte – ookwel rauwe – honing. Laat voor het gebruik van de honing wel de thee iets afkoelen zodat de anti-bacteriële werking van de honing behouden blijft.

Verder doen ook salie, kaneel, brandnetel en citroen het goed in de thee.

Soep

Soep is een lekkere en goede bron van vocht als je ziek bent. Met name kippensoep of andere soep getrokken van botten is een goede keuze. Het heeft veel smaak en bevat cysteïne, wat helpt als slijmoplosser. Ook bevat bouillon wat eiwitten en vitamines en mineralen zoals magnesium, calcium, foliumzuur en fosfor.

Het beste is natuurlijk zelfgemaakte kippenbouillon die urenlang heeft kunnen trekken. Als je ziek bent, is de kans groot dat je niet de energie hebt om zelf de keuken in te duiken. Vraag daarom of een goede vriendin, je moeder, de buurvrouw of een tante dit voor je wilt doen.

Je kunt het jezelf nog makkelijker maken met de kippenbouillon van de Kleinste Soepfabriek. Deze biologische kippensoep is heel lekker en gezond. En tevens een goede manier om gehydrateerd te blijven. Hij is bij veel grote supermarkten en de biologische winkels te krijgen. Ook een fijne soep om altijd op voorraad te hebben.

Extra vitamines en mineralen

Vitamine C en zink zijn belangrijke elementen voor je immuunsysteem. Uit onderzoek is gebleken dat zinkzuigtabeletten de duur van je griep kunnen verkorten. Zink dringt door in de cellen waar het ’t griepvirus verhindert. Van vitamine C is minder duidelijk of het je griep verkort. Het zou bij mensen die intensief sporten wel effect hebben op de duur van de griepperiode.

Niettemin is vitamine C van belang voor je weerstand, dus zorg dat je er voldoende van binnenkrijgt. Zowel vitamine C als zink kun je via voeding binnenkrijgen. Zink vindt je bijvoorbeeld  in spinazie, sesamzaad, linzen, pompoenpitten, quinoa, cashewnoten, cacao, bonen en champignons.
Vitamine C vind je terug in nagenoeg alle groenten en fruitsoorten. Goede bronnen zijn:  citrusfruit,  zwarte bessen,  tomaten, broccoli, kiwi’s, donkergroene bladgroente, pompoen, ananas, blauwe bessen, frambozen en cranberry’s.

Tijdens de griep heeft je lichaam dus een verhoogde vitamine C en zinkbehoefte. Behalve het eten van de juiste voeding, kun je je lichaam extra ondersteunen met supplementen. Kies voor goede kwaliteit en laat je goed informeren. Goedkoop is vaak duurkoop.

Frisse lucht & beweging 

Je huis goed ventileren is belangrijk. Ook als je ziek in bed ligt met een griepvirus onder de leden. Door je huis goed te blijven luchten kun je de kans op virusoverdracht verminderen. En dat is dan weer fijn voor je huisgenoten.

Ga als je weer enigszins hersteld bent van de griep naar buiten om even te wandelen. Frisse lucht en rustige beweging doen je lichaam goed. Vaak ben je stijf en futloos van het liggen in bed en het hangen op de bank. Daarbij is een wandelingetje ook een goede graadmeter of je je echt wel weer zo fit voelt als je dacht.

 

Ik hoop dat je je voordeel doet met deze tips om je griep en verkoudheid op een natuurlijke manier te lijf te gaan. Deel deze tips met vriendinnen die een griepje of verkoudheid onder de leden hebben en help ze op weg!

Wil je advies over welke supplementen voor jou geschikt zijn tijdens griep of ter ondersteuning bij andere klachten? Stuur me dan een mailtje (anne@mindfulhealth.nl). Ik adviseer je graag!

Liefs,

Anne

 

 

 

Share

Vond je dit artikel leuk?