Top

De zin en onzin van detoxen: waarom je het niet zou moeten doen!

De tweede week van 2017 loopt bijna ten einde. Velen begonnen dit jaar met goede voornemens als gezonder eten, meer bewegen en afvallen (hoe staat het daarmee?). Het is dan ook niet verwonderlijk dat de detoxprogramma’s weer als paddenstoelen uit de grond schieten. Maar wat is detoxen precies? En is het wel gezond? In dit artikel schijn ik mijn licht op de zin en onzin van detoxen en geef ik je 5 makkelijke tips voor een echt goede gezondheid.

Detoxen, ontgiften en reinigen

Detoxen, ook wel ontgiften of reinigen genoemd, kent verschillende definities. Vanuit de medische wereld is detoxen noodzakelijk wanneer iemand wordt behandeld voor een drugs- of alcoholverslaving of wanneer je kind een fles schoonmaakmiddel heeft aangezien voor een pak melk.

Vanuit de natuurgeneeskunde wordt detoxen gezien als een manier om het lichaam te ondersteunen in het opruimen van opgehoopte gifstoffen die het lichaam binnenkomen via bijvoorbeeld voeding, stress, luchtverontreiniging en chemische stoffen in alledaagse spullen die we gebruiken, zoals kleding, cosmetica en verzorgingsproducten.

Het idee van detoxen, ontgiften of reinigen bestaat al eeuwenlang en is een bekend onderdeel van veel wereldreligies en oude culturen. In deze culturen is het vasten of ontgiften vaak een sociale en spirituele aangelegenheid. Mensen trekken zich terug, brengen tijd door met hun naasten en komen (opnieuw) in verbinding met zichzelf en de natuur.

Gouden bergen..

Vandaag de dag heeft de detox een commerciële vlucht gemaakt. Flyers, reclames en websites beloven je een quick-fix op het gebied van gewichtsverlies en het verbeteren van je gezondheid. Het is ontdaan van spiritualiteit en natuurgeneeskundige kennis. Je kunt zelfstandig sapkuren, pillen en poeders bestellen en aan de slag gaan.

De ervaringen met dergelijke kuren zijn uiteenlopend. Sommige mensen houden het niet vol omdat ze gierende honger krijgen. Of ze hebben last van flinke detox verschijnselen zoals hoofdpijn, misselijkheid en somberheid. Andere leven op, barsten van de energie en stralen als nooit te voren. Hoe een detox uitpakt verschilt per persoon, maar hoe jouw ervaring ook zal zijn, de kans is groot dat je na een dergelijke kuur ‘terug valt’ in oude patronen.

Zin of onzin?

Een veel gehoorde kritiek op (commercieel) detoxen is dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat het werkt. Het lichaam kan zichzelf prima ontdoen van gifstoffen en je lever werkt hier hard voor. Een veel gehoord tegen geluid is dat het lichaam met onze huidige leefstijl veel te verduren krijgt. Via een detox kan het lichaam gereinigd en herstelt worden. En hoewel hier zeker wat voor te zeggen is, denk ik dat we de oplossing in andere hoek moeten zoeken. Want waarom kortstondig detoxen om daarna op oude voet verder te gaan?

Je kunt het vergelijken met sporten. Eén keer een marathon lopen, zorgt er niet voor dat je fit en afgetraind door het leven gaat. Je lichaam heeft dagelijkse beweging nodig en het liefst een paar keer per week flink intensief.

Hetzelfde geldt voor het bereiken van een goede gezondheid en een gezond gewicht. Wil je je lichaam én geest echt een plezier doen, dan zul je jouw voedingspatroon grondig moeten doorlichten want daar ligt de grootste winst. En nee, dat is dus geen quick-fix en ook geen sexy boodschap. Maar door stap voor stap veranderingen te maken in je voedingspatroon is succes wel degelijk verzekerd. Je zult merken dat je langzaam maar zeker meer energie krijgt, de overtollige kilo’s verdwijnen,  je helder in je hoofd bent en je fitter voelt dan voorheen.

Je eigen detoxmachine

Het lichaam bevat een eigen detox machine, de lever. De lever heeft als functie om alle in het bloed opgenomen stoffen te controleren, filteren, bewerken en te scheiden. Een normaal functionerende lever is goed in staat het lichaam zelf te ontgiften, mits het niet voortdurend nieuwe gifstoffen binnenkrijgt. Helaas levert de gemiddelde Nederlandse leefstijl een overvloed aan belastende stoffen. Zoals suiker, e-nummers, chemisch bewerkte voedingsmiddelen, alcohol, cafeïne en de effecten van chronische stress. Met deze leefstijl gooi je eigenlijk de verkeerde benzine in je auto en gebruik je een (commerciële) detox om de gevolgen daarvan tijdelijk te bestrijden. Maar wat je uiteindelijk wilt is juist de toxines uit je voedingspatroon gooien en de juiste brandstof erin. Om je daarbij te helpen vindt je hieronder een aantal tips!

5 tips om natuurlijk te detoxen:

1. Ontgift je koelkast en keukenkastjes

Duik je koelkast en keukenkastjes in en pluis deze grondig uit. Producten met toegevoegde suikers, geharde vetten, veel e-nummers en lange ingrediëntenlijsten wil je mijden. Uiteraard betekent dit dat koekjes, snoepjes, chocolade, zoutjes en hartige snacks de deur uitgaan. Maar kijk ook naar sausjes, sladressings, zoet en hartig beleg. Deze bevatten vaak veel suiker en e-nummers die je lever extra belasten.

2. Eerst water, de rest komt later.

Drink veel water! Dit lijkt een open deur maar er zijn maar weinig mensen die het ook echt doen.  Ongeveer 2 tot 2,5 liter per dag is het streven. Dit is los van (kruiden)thee, koffie of andere drankjes. Water helpt bij het uitscheiden van stoffen die je lichaam kwijt wil. Een simpele blik op je urine zegt een hoop over je water inname. Bij te weinig water ruikt je urine sterker en is deze donkergeel van kleur.

3. Eat your greens.

Groenten zijn écht je beste vrienden als je gezond wilt worden en blijven. Ze zitten bomvol vitamines, mineralen, vezels en plantenstofjes die je lichaam nodig heeft voor energie, opbouw en herstel.  Ze helpen de lever met het ontgiften van lichaamsvreemde stoffen en ze zijn onmisbaar voor oneindig veel processen in je lichaam. Het voedingscentrum adviseert 250 gram, maar om echt gezond te worden wil je zeker 400 à 500 gram groenten per dag binnen krijgen.

4. Koop bewust en kies gezond

Kies bij het boodschappen doen voor verse, onbewerkte producten. In de regel zijn dit groenten, fruit, peulvruchten, volkoren granen, noten, zaden, vis en kleine hoeveelheden vlees en  zuivel. Deze producten bevatten doorgaans geen (uitgebreide) ingrediëntenlijst. Check bij overige producten goed wat erin zit. Verpakkingen zijn vaak misleidend dus draai alles om en lees de ingrediëntenlijst: zitten er extra suikers in, veel e-nummers of staan er namen op die je niet kunt uitspreken? Kies dan voor een andere gezondere variant. In het begin vergt dit extra tijd, maar je wordt er steeds handiger in.

5. Ontspan

Chronische stress is  schadelijk voor je gezondheid. Grote hoeveelheden stresshormonen beschadigen je darmflora, je immuunsysteem en belasten je lever. Uiteraard wil je stress zo veel mogelijk vermijden, maar met onze huidige leefstijl is dat een uitdaging. Zorg in ieder geval voor een dagelijks relax moment om te ontladen van stress. Onderzoek wat voor jou werkt. Via Youtube kun je veel fijne ontspanningsoefeningen vinden. Doe deze bijvoorbeeld direct als je thuiskomt. Zo kun je je werkdag afsluiten en relaxt je avond beginnen!

Detox? Ga voor échte gezondheid!

Voor het overgrote deel van de mensen is het (zelfstandig) doen van een detox-kuur niet de oplossing voor hun gezondheidsproblemen. Zij zullen veel grotere en blijvende resultaten halen met bovenstaande tips en/of extra begeleiding van een goede natuurvoedingsdeskundige. Mocht je ondanks een gezonde leefstijl toch last houden van specifieke gezondheidsklachten, dan kan een (detox)behandeling bij een natuurgeneeskundig therapeut of arts wel degelijk helpen!

Om je te helpen jouw gezondheidsdoelen dit jaar te behalen, start aanstaande maandag Motivatie Maandag. Elk maandag vind je op Facebook een simpel, snel en gezond recept. We starten met een smoothie-reeks, want een goed begin van de dag is het halve werk!

Liefs, Anne

Share

Vond je dit artikel leuk?